Η "οικονομία του διαμοιρασμού" εχει γινει μια δημοφιλής φράση. Στην ουσία σημαίνει ότι οι άνθρωποι που διαθέτουν πόρους, όπως τα σκάφη, μοιράζονται και ανταλλάσσουν αυτά τα αγαθά και τις υπηρεσίες με ανθρώπους που δεν διαθέτουν. Η Airbnb, όπου οι ιδιοκτήτες σπιτιών νοικιάζουν τα ελεύθερα υπνοδωμάτια ή ολόκληρα σπίτια τους, είναι ίσως το πιο ορατό παράδειγμα.
Πολλοί ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής θα διαπιστώσουν ότι έχουν ένα πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο που μένει αδρανές για πολύ περισσότερο χρόνο από ό,τι χρησιμοποιείται. Και, ακόμη και αν είναι αδρανές, εξακολουθεί να κοστίζει χρήματα - αγκυροβόλια, συντήρηση, ασφάλιση.
Υπάρχουν όμως τρόποι να το αντιστρέψετε έτσι ώστε το σκάφος σας να αρχίσει να αποδίδει από μόνο του.
Σε όλες τις περιπτώσεις που παρουσιάζουμε εδώ, βεβαιωθείτε ότι έχετε κάνει μια συζήτηση με την ασφαλιστική σας εταιρεία σχετικά με αυτό που κάνετε και ελέγξτε με την MCA ή την αρμόδια τοπική αρχή αν το σκάφος σας πρέπει να κωδικοποιηθεί για εμπορική χρήση (ένας εκπρόσωπος της MCA μας είπε ότι αυτό είναι απίθανο να συμβαίνει). Εάν διατηρείτε το σκάφος σας σε μαρίνα, μιλήστε επίσης με το γραφείο εκεί, για να συζητήσετε τι πρέπει να κάνετε σχετικά με τη στάθμευση, τα κουμπιά πρόσβασης, τα κλειδιά και ούτω καθεξής.
Ομότιμη ναύλωση
Νοικιάστε το σκάφος σας απευθείας σε άλλους ιστιοπλόους μέσω αυτού που ονομάζεται δανεισμός από ομότιμο σε ομότιμο.Υπάρχουν διάφοροι ιστότοποι όπου μπορείτε να καταχωρίσετε το σκάφος σας, συμπεριλαμβανομένης της νέας εταιρείας Plain Sailing (plainsailing.com).
Μία από αυτές, η Shareboat (shareboat.fr/en), με έδρα το Λονδίνο, έχει 3.000 μέλη και 100 σκάφη καταχωρημένα στη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία. Για να τοποθετήσετε μια δωρεάν αγγελία, συμπληρώνετε τα στοιχεία του σκάφους σας, προσθέτετε φωτογραφίες και βίντεο, σημειώνετε τις διαθέσιμες ημερομηνίες σε ένα ημερολόγιο και επιλέγετε μια τιμή.
Μπορείτε να προσθέσετε συγκεκριμένους όρους, για παράδειγμα ότι ο ενοικιαστής πρέπει να έχει προσόντα ιστιοπλοΐας πάνω από ένα ορισμένο επίπεδο. Όλοι οι χρήστες του ιστότοπου πρέπει να δίνουν στοιχεία ταυτότητας και έχουν κερδίσει μια αξιολόγηση αξιοπιστίας τύπου eBay. Οι ιδιοκτήτες και οι ενοικιαστές μπορούν να συνομιλούν διαδικτυακά για να επιλύουν τυχόν απορίες ή προβλήματα, ενώ ο ιδιοκτήτης διατηρεί τη δυνατότητα να αποφασίζει αν θα νοικιάσει σε αυτό το άτομο ή όχι. Τελικά, αυτό γίνεται με ευθύνη του ιδιοκτήτη.
Για παράδειγμα, ένα σκάφος των 9,2 μέτρων (30 πόδια) που ενοικιάζεται για ημερήσιες εκδρομές από το Σαουθάμπτον μπορεί να αποφέρει 250 λίρες την ημέρα. Από αυτό το ποσό, το 15 τοις εκατό πηγαίνει στη Shareboat.
Ο ιδρυτής της Shareboat, Gaspard du Saillant, δήλωσε: "Η Shareboat είναι μια εταιρεία που έχει αναλάβει την εκμετάλλευση του σκάφους: "Οι λάτρεις των σκαφών τείνουν να μην υπολογίζουν τις οικονομικές απαιτήσεις της ασφάλισης, της συντήρησης και του εξοπλισμού όταν αγοράζουν για πρώτη φορά το σκάφος των ονείρων τους. Μετά από μερικά χρόνια επανεξετάζουν την επένδυσή τους και μερικές φορές καταλήγουν να το πουλήσουν. Αυτό που προσφέρουμε εμείς είναι ένας τρόπος να αποκτήσουν έσοδα από τα αχρησιμοποίητα σκάφη τους".
Οι ιδιοκτήτες που ανησυχούν για το τι θα συμβεί στο σκάφος τους όταν αυτό φύγει από τα χέρια τους μπορούν να επιλέξουν να το νοικιάσουν ως ναύλο με καπετάνιο, με τους ίδιους ή έναν καπετάνιο που εμπιστεύονται στο σκάφος μαζί με τους επισκέπτες.
Ο Αντώνιος Φιοράκης, διευθύνων σύμβουλος της Incrediblue (incrediblue.com), η οποία απαριθμεί 2.100 σκάφη με skippered charter, δήλωσε: "Υπάρχουν ιδιοκτήτες που διατηρούν τα σκάφη τους στη Μεσόγειο και πετούν εκεί μία ή δύο φορές το χρόνο. Η χρηστικότητα είναι πολύ χαμηλή και είναι πραγματικά κρίμα.
"Χρησιμοποιώντας κάτι σαν το Incrediblue οι ιδιοκτήτες αντισταθμίζουν το κόστος συντήρησης- ταυτόχρονα υπάρχουν πολλοί ιδιοκτήτες που έχουν σκάφη στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά θέλουν να ναυλώσουν στη Μεσόγειο. Είμαστε το σημείο συνάντησης μεταξύ αυτών των ανθρώπων".
Ενοικίαση καταλύματος
Αυτό λειτουργεί όπως η ομότιμη μίσθωση - αλλά χωρίς το σκάφος να εγκαταλείπει το αγκυροβόλιό του. Το Beds on Board (bedsonboard.com) ξεκίνησε την λειτουργία του στο London Boat Show τον Ιανουάριο και σας επιτρέπει να νοικιάσετε το σκάφος σας - χωρίς να φύγει από τη μαρίνα. Ο ιστότοπος έχει τεθεί σε λειτουργία, με περισσότερα από 70 σκάφη που είναι καταχωρημένα, από την Ινδία έως την Καραϊβική.
Οι ιδιοκτήτες ορίζουν αν θέλουν να νοικιάσουν ολόκληρο το σκάφος, μια καμπίνα ή μια κουκέτα και καθορίζουν την τιμή για μια νύχτα. Για παράδειγμα, ένα 35ft (10,7m) Bavaria στο Hamble για μια νύχτα το καλοκαίρι είναι καταχωρημένο στις 200 λίρες ανά διανυκτέρευση, συν 250 λίρες εγγύηση, 50 λίρες καθαριστήριο, 25 λίρες για την παράδοση του check-in, 6 λίρες ΦΠΑ και 28 λίρες για την υπηρεσία. Ένα σκάφος με τρεις καμπίνες και δύο κεφαλές στη μαρίνα Jolly Harbour της Αντίγκουα, αναφέρεται στην τιμή των 1.400 λιρών για μια εβδομάδα (συμπεριλαμβανομένων των παραπάνω τελών) τον Δεκέμβριο.
Οι ιδιοκτήτες παρέχουν κλινοσκεπάσματα και πετσέτες. Η εταιρεία Beds on Board παίρνει πέντε τοις εκατό προμήθεια. Και πάλι, όλα γίνονται με ευθύνη του ιδιοκτήτη.
Ο συνιδρυτής Tim Ludlow δήλωσε ότι εξετάζουν την εισαγωγή σκαφών στην οικονομία διαμοιρασμού λόγω του "ακραίου" ποσοστού κενών θέσεων.
Η υποστήριξη της βιομηχανίας σκαφών ήταν επίσης ένας σημαντικός στόχος, πρόσθεσε.
"Δεν είναι για όλους, αλλά αν έχετε ένα περιουσιακό στοιχείο και θέλετε να το μοιραστείτε και να βγάλετε κάτι από αυτό, τότε πλατφόρμες όπως η δική μας είναι ένας τρόπος για να το κάνετε".
Μελέτη περίπτωσης: Beds on Board
Η Tanya Mitchell διατηρεί το Jeanneau Sun Odyssey 40 Brego στο San Sebastian, La Gomera, και το έχει καταχωρήσει στο Beds on Board.
"Η ενοικίαση μόνο για διαμονή μας δίνει την ευελιξία να εξακολουθούμε να χρησιμοποιούμε το σκάφος όταν θέλουμε. Στο παρελθόν το είχαμε ναυλώσει, αλλά το ποσό των ζημιών, των σπασιμάτων και των απωλειών δεν αντισταθμίζονταν ούτε κατά διάνοια από το εισόδημα και σκεφτόμασταν ότι έπρεπε να κάνουμε κάτι διαφορετικό, αλλά δεν ξέραμε τι.
Χρεώνουμε 100 ευρώ (70 λίρες) ανά διανυκτέρευση για ολόκληρο το σκάφος. Μέχρι να αφαιρέσουμε τα έξοδα πλυντηρίου, καθαρισμού και υλικών, το πακέτο εκκίνησης, το Wi-Fi και τα τέλη μαρίνας, το κέρδος είναι περίπου 44 € (30 £) ανά διανυκτέρευση για μια διανυκτέρευση ή 490 € (340 £) για μια εβδομάδα.
Ωστόσο, οι κρατήσεις εξακολουθούν να πρέπει να διαχειρίζονται και θα συναντούσαμε επίσης τους πελάτες κατά την άφιξή τους, θα ήμασταν στη διάθεσή τους για να απαντήσουμε σε τυχόν ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της διαμονής τους και θα πραγματοποιούσαμε επίσης μια ενημέρωση όταν φτάνουν στο σκάφος. Αυτά τα χρονικά κόστη δεν έχουν συνυπολογιστεί".
Συνδικάτο ιδιωτικών σκαφών
Αυτά αποτελούνται από δύο έως πέντε μέλη που το καθένα κατέχει μέρος ενός σκάφους και με τη σειρά του πληρώνει ίσο μερίδιο των σχετικών δαπανών, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων ελλιμενισμού, της χειμερινής αποθήκευσης και της μετασκευής.
Το Boatsharefinder.co.uk, ένας μη κερδοσκοπικός δικτυακός τόπος που δημιουργήθηκε από μια ομάδα ενθουσιωδών ιστιοπλόων, φέρνει σε επαφή υφιστάμενους και επίδοξους ιδιοκτήτες για να αγοράσουν ή να πουλήσουν μερίδια σκαφών.
Η RYA παρέχει στα μέλη της νομικά έγγραφα συμφωνίας μεριδίου για αυτές τις περιπτώσεις και το Boatsharefinder εργάζεται επίσης για την παροχή μιας σύμβασης, δωρεάν, συν μια μικρή δωρεά για φιλανθρωπικό σκοπό.
Ο ιδρυτής του Ross Smith δήλωσε: "Η εταιρεία έχει την ευκαιρία να προσφέρει το σκάφος και να το αναβαθμίσει: "Εάν θέλετε να πουλήσετε ένα μερίδιο του σκάφους σας, σκεφτείτε τις παραμέτρους σας. Όχι μόνο πόσο θέλετε, αλλά και πράγματα όπως το αν θα επιτρέψετε κατοικίδια ζώα στο σκάφος ή ποιο είναι το ελάχιστο επίπεδο ικανότητας που θα δεχτείτε".
Σχέδια ιδιοκτησίας με ναύλωση
Πρόκειται για ένα πιο παραδοσιακό σχήμα, σύμφωνα με το οποίο σας ανήκει το σκάφος σας εξ ολοκλήρου και στη συνέχεια το μισθώνετε σε έναν πράκτορα ναύλωσης, όπως η Fairview ή η Sunsail. Λαμβάνετε εισόδημα όταν ξένοι ναυλώνουν το σκάφος σας.
Η Sunsail (sunsail.co.uk) εγγυάται ετήσιο εισόδημα 8-9% για περίπου πέντε χρόνια. Ένα σκάφος με εργοστασιακή τιμή 200.000 λιρών που μισθώνεται στις Βρετανικές Παρθένες Νήσους θα κερδίζει 18.000 λίρες ετησίως ή 81.000 λίρες σε 4½ χρόνια (ο μέσος όρος στις BVI), μειώνοντας το καθαρό κόστος του σκάφους στις 119.000 λίρες. Περιμένετε να το πουλήσετε για περίπου 100.000 λίρες.
Ο ιδιοκτήτης μπορεί να κάνει κράτηση για να χρησιμοποιήσει το σκάφος τέσσερις έως έξι εβδομάδες το χρόνο, καθώς και άλλα σκάφη της Sunsail ή της Moorings έναντι μικρής αμοιβής. Τα έξοδα λειτουργίας, ασφάλισης ή μαρίνας είναι μηδενικά.
Η Fairview Sailing εφαρμόζει ένα παρόμοιο πρόγραμμα στο Ηνωμένο Βασίλειο, συνεργαζόμενη αποκλειστικά με σκάφη Beneteau με έδρα τη μαρίνα Port Hamble.
Ορισμένες εταιρείες ναύλωσης θα σας παράσχουν χρηματοδότηση για την αγορά του σκάφους, αρκεί να έχετε μια λογικού μεγέθους προκαταβολή.
Σχέδιο μέλους σκάφους
Αυτός είναι ένας τρόπος κατανομής του κόστους αγοράς και συντήρησης του σκάφους σας, προσφέροντας πρόσβαση σε άλλους μέσω ενός συστήματος μελών.
Το πλήρωμα πληρώνει ένα ποσό - συνήθως είτε μηνιαίο είτε ετήσιο - με το οποίο ουσιαστικά αγοράζει ένα μερίδιο του "χρόνου του σκάφους". Μπορείτε να ορίσετε τους κανόνες του προγράμματός σας, ώστε να επιτρέψετε στο έμπειρο πλήρωμα να πάρει το σκάφος μόνο του για ένα Σαββατοκύριακο ή να ορίσετε ότι μπορούν να πλέουν μόνο με άλλα μέλη του προγράμματος. Μια επιλογή είναι να συσχετίσετε τον αριθμό των ημερών ανά έτος που μπορεί να πλέει το πλήρωμα με την αμοιβή που καταβάλλει.
Μελέτη περίπτωσης: περιπέτειες στη θάλασσα
Η Adventures at Sea (adventuresatsea.org.uk) τρέχει ένα πρόγραμμα δημιουργίας μιλίων για το Bavaria 38 που βρίσκεται στο Hamble. Τα μέλη πληρώνουν 200 λίρες το μήνα, οι οποίες τους δίνουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν το σκάφος τα Σαββατοκύριακα με περιστασιακά ταξίδια διάρκειας μιας εβδομάδας. Η μηνιαία συνδρομή τους επιτρέπει να φέρνουν μαζί τους και ένα μέλος της οικογένειάς τους.
Ο ιδιοκτήτης Paul Stringer δήλωσε: "Η εταιρεία έχει την ιδιότητα να είναι μέλος του σκάφους: "Αποφάσισα να το συστήσω για να βοηθήσω στην κάλυψη των γενικών εξόδων λειτουργίας του σκάφους μας, προκειμένου να καταστήσω τις νεανικές μας δραστηριότητες ιστιοπλοΐας πιο προσιτές σε λιγότερο καλά χρηματοδοτούμενες ομάδες.
"Τα μέλη μας είναι ως επί το πλείστον πολυάσχολοι επαγγελματίες που εκτιμούν την εγγυημένη διαθεσιμότητα, το περιορισμένο κόστος και την κοινωνική πτυχή της ιστιοπλοΐας με μια μικρή ομάδα ανθρώπων που έχουν γίνει φίλοι.
"Η ανεπίσημη εκμάθηση σε βάθος χρόνου μπορεί να είναι πιο εύκολη για τα νεύρα από τα εντατικά "ταχύρρυθμα μαθήματα", γεγονός που καθιστά το πρόγραμμα πολύ ελκυστικό για ορισμένους. Όταν τα μέλη έχουν φτάσει σε ένα αποδεκτό επίπεδο ικανοτήτων, "υπογράφονται" ως κυβερνήτες - πράγμα που σημαίνει ότι παίρνω ρεπό το Σαββατοκύριακο!"
Επικουρικό πλήρωμα
Αν είχα μια δεκάρα για κάθε φορά που συναντώ έναν άνδρα ιστιοπλόο που παραπονιέται για το γεγονός ότι στη γυναίκα του δεν αρέσει η ιστιοπλοΐα και ότι, ενώ απολαμβάνει να βγαίνει στο νερό με τους φίλους του, διαπιστώνει ότι δεν είναι όλοι διαθέσιμοι όλη την ώρα... Εδώ είναι που έρχονται οι ιστοσελίδες με τα πληρώματα.
Ορισμένες, όπως οι ιστοσελίδες floatplan.com και findacrew.net, έχουν την έδρα τους στο εξωτερικό, και έτσι είναι καλύτερες για την αναζήτηση πληρώματος για κρουαζιέρες στα νερά της θάλασσας.
Άλλες, όπως η ιστοσελίδα crewseekers.net με έδρα το Σαουθάμπτον, περιλαμβάνουν αγγελίες από καπετάνιους που αναζητούν πλήρωμα για τα πάντα, από ημερήσιες ή σαββατοκύριακες ιστιοπλοΐες και πάνω.
Οι ιδιοκτήτες σκαφών δημοσιεύουν τις αγγελίες δωρεάν (το πλήρωμα πληρώνει συνδρομή για να έχει πρόσβαση στα στοιχεία επικοινωνίας) και μπορούν να επιλέξουν αν θα ζητήσουν από το πλήρωμα να καταβάλει συνεισφορά για τα έξοδα του σκάφους και το φαγητό. Μια πρόσφατη αγγελία ζητούσε 10 λίρες την ημέρα, για παράδειγμα- μια άλλη ζητούσε 30 λίρες για ένα Σαββατοκύριακο.
Σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της ιστοσελίδας, η μέγιστη συνεισφορά είναι 15 λίρες την ημέρα.
"Οτιδήποτε περισσότερο από αυτό θα το θεωρούσαμε ως συνεισφορά στο κόστος κεφαλαίου του σκάφους", δήλωσε ο ιδιοκτήτης της Crewseekers, Ian Barbour, "και το σκάφος θα πρέπει να κωδικοποιηθεί".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου